Att bli mammor

Alla inlägg under maj 2012

Av attblimammor - 29 maj 2012 10:42

Ny vecka! Vecka 13!!


"Nu är fostret nästan 7 centimeter långt och väger ungefär 23 gram – som en halv banan. De fingeravtryck som ditt barn kommer att bära resten av sitt liv är redan på plats. Om du trycker försiktigt på magen så att bebisen kan känna det, kommer den förmodligen att göra samma rörelser som en bebis som söker efter bröstet.
Om din bebis är en flicka, så har hon ungefär två miljoner ägg i sina äggstockar nu. När hon är född, kommer de att ha halverats till cirka en miljon. Antalet ägg kommer sedan att fortsätta minska och när hon är 17 kommer hon att ha ungefär 200 000 ägg.
För din del har det kanske börjat lätta nu. De flesta kvinnor upplever att graviditetssymptom som att behöva kissa ofta, trötthet och illamående minskar under andra trimestern. Andra trimestern börjar efter graviditetsvecka 13. Det kanske till och med känns som om du inte är gravid längre. Men magens ökande rundning visar tydligt att du är det."


Det går fort, jättefort! Hinner lixom inte med! Känner paniken i att:
Hinna köpa barnvagn?
Hinna köpa bil?
Hinna köpe en bärsele?
Hinna köpa en babysitter?
Hinna köpa kläder?
Hinna köpa salvor?
Hinna köpa babyolja?
Hinna köpa nappar?
Hinna köpa nappflaskor?
Hinna köpa badbalja?
Hinna köpa sängkläder?
Hinna köpa säng?
Hinna köpa blöjor?
Hinna köpa skötbord?
Hinna fixa barnrummet?
Hinna köpa tvättmaskin?
Hinna göra om badrummet för att få plats med en tvättmaskin?
Hinna köpa en babyskydd/barnstol?
Hinna spara flera miljoner så jag/vi kan vara hemma tills Pricken är 30?


Ja som sagt, lite panik.. Från säkra källor är denna panik väldigt vanlig och hör lite ihop med hormonerna!
Som en god vän sa -Se till och ha ett babyskydd så ni får hem barnet från BB, så löser sig resten sen! Man har alltid familj och vänner som kan ställa upp och handla, hämta och greja på om det skulle köra ihop sig!
Och så är det ju nu för tiden. det är ju inte som när jag va liten att efter klockan 18 fick man inte tag på nått. Nu går det och handla blöjor på Statoil klockan 4 på morgonen.
Men för att dämpa min hormonella panik just nu så känns det skönt och vänner runt sig som precis fått barn eller har lite äldre barn som man kan låna kläder mm av! Man behöver ju faktiskt inte köpa allt nytt om det verkligen inte behövs.

Av attblimammor - 26 maj 2012 12:51

Här trodde jag att det va jag, den gravida frun, som skulle vara hormonell, men icke! ICA-reklamen om morsdag svischade precis förbi på tvn och frun bröt ihop och grät en skvätt!! Undra om mina hormoner smittar lite   


Småskvättandet fortsätter.. Men nu är deet så att jag verkligen inte orkar bry mig längre!! Nu är det mest bara irriterande!
Fortfarande attacktjock periodvis. Men det gör inte heller nått. Nu är det mest rövstorleken som stör mig, för där sitter det ingen Prick. Men idag när jag inte är så hormonell, så känns det som ett väldigt angenämt problem! 

Nu ska jag fortsätta vakta solen så jag kan kansta mig ut på ballisen och sola bara den kommer runt huset!! 

Önskar alla en trevlig dag!!

Av attblimammor - 24 maj 2012 20:19

BallongVM!! Herrejäklar vilken dag! Kläderna satt helt okej imorse men framåt eftermiddagen funderade jag på att sjukanmäla mig för att bara få komma hem och slita av mig dom!! Fy farao vad jag sväller på eftermiddagen!! Inte roligt alls! Thigtsen i stl L (normala fall har jag S-M) satt alldeles för hårt. BHn gjorde att jag inte kunde andas osv..

Jag duschade när jag väl kom hem och tog på mig pymmen. Jag gick förbi en spegel och blev så paff att jag tvärnitade. Jag är så otroligt tjock! Blev nästan gråtfärdig (hormoner?) när jag såg min mage, min bakdel och mina vader! Jag är så stor, redan!! Svullen, finnig och konstant trött!! Nu har jag inget emot att vara tjock, för det ska jag ju bli, men att se ut och vara i 6:e månade när man precis passerat vecka 12 är inte så roligt.. Jag vet att jag gnäller men jag va nog inte riktigt beredd på detta, så tidigt. Jag är tacksam och glad oxå, naturligtvis, men jag måste få vräka lite!!

Blöder igen, eller nja, det kom lite brunt igår och idag har det kommit lite rött. Hade väl egentligen inte förväntat mig nått annat när Doktor Baboska "våldade" lös i tisdags... Men rolig va hon!!

Nä, nu ska jag ta och hormogråta lite så blir nog livet lite lättare igen!

Av attblimammor - 22 maj 2012 19:07

Pricken är en 5 cm lång, otroligt livlig krabat som ligger långt upp mot höger sida och kan inte ligga still.
Pricken viftar med armarna och sparkar med benen.
Pricken har ett litet hjärta som slår så fort, så fort.
Pricken ligger på rygg och har ett litet discotek där inne. 
Pricken har två hjärnhalvor och ett huvudmått, öra till öra, på 1.8 cm, som en liten vindruva.

Pricken är ett barn, vårat barn   

Av attblimammor - 21 maj 2012 21:26

Sista dagen i "farozonen" (bara för att jag resonerar så, så kommer det väl och hända nått efter vecka 12. Typ ja, jag driver mig själv till vansinne)!!! 
Imorrn är det "sista" ultraljudet och är allt som det ska, så tänker jag bli gravid! Mycket gravid, otroligt gravid. Jag tänker spendera alla mina små förvärvade slantar på gulliga bodysar och strumpor. Jag tänker helt sonika shoppa lös, just för att jag är GRAVID!!! Jag ska bli vad jag gärna kallar "gravidzillas", typ bridezillas fast jag ska vara gravid (och snäll, inte monsterelakgravid)!!!
Sen är ju stora skräcken i huvudet efter alla dessa dagar med blod (just nu inne på 5:e dagen blodfri) att 1. Pricken är död eller 2. Pricken har någon sjukdom. Nummer 1. är katastrofalt och nummer 2 innebär en kraftig förändrig av mitt funderande. Det låter knäppt och konstigt men jag måste se det "värsta" så kanske allt kan gå bra.. Hopplösa lilla jag!! Dumma lilla jag!!


Nä, allt kommer gå bra och Pricken kommer vara lagomt stor och lagomt fin    Nu måste jag sluta psyka sönder mig själv, så det så!

Av attblimammor - 19 maj 2012 17:09

3:e dagen blodfri och sakta men säkert börjar jag återkomma till livet. Inte lika bitter och sur utan tom skrattat idag.. Det känns som det va några veckor sedan. 
Känns otroligt bra att vi har ULet på tisdag, så vi verkligen får veta att allt är bra med Pricken. Sen är det bara och hoppas att det är slutblodat!! På riktigt!! Det börjar bli dax och bli gravid nu! Bara 8 veckor kvar tills hälften är gjord. 199 dagar kvar till BF! Käre värld!

Tog ett beslut idag att inte åka till Priden. Det kommer gå för mycket pengar och sen vet man ju aldrig hur jag mår. Har ju fortfarande ont av "hormon"fogarna, så det känns onödigt och chansa. Det får bli Ge-Kås istället shoppandes barnkläder och småprylar.
Lite konstigt att huxflux måste prioritera och fundera över ekonomin. Nu har väl vi aldrig varit rika, men det har heller aldrig gått någon nöd på oss. Men nu mäter man allt i barnvagnar. Typ att åka på Priden, det är samma konstnad som ca en och en halv vagn. Ni vet så där som man räknade i öl när man va i dom verkliga ungdomens dagar   
Men det känns bra. Det är ju hit vi har velat komma i några år nu!

Av attblimammor - 17 maj 2012 16:50

Citat från Frun:
-Hjälp, jag har en bäbis i din mage.
Vad ska jag göra med den?

Hahahahaha ja det va väl på tiden att hon kom på det!! Knasa   

Inget blod idag! Fabulöst. Vilken skillnad på humör.   

Av attblimammor - 16 maj 2012 14:04

Imorse kom det!! Det stora brytet! Efter en, återigen, kraftfullare blödning bröt jag fullständigt ihop! Ringde BM och fick prata med en väldigt bra sköterska/barnmorska som bara satt och lyssnade på mitt hysteriska gråtande 5 minuter innan jag fick ur mig ett pip. Hon va väldigt lugn och bra för mig! Hon förklarade återigen att det är nog som det ska och att det är JAG som blöder INTE Pricken! Det hjälper föga men jag måste lugna ner mig!
Hon tyckte vi skulle ringa till KK och få en tid för ultraljud men jag sa att jag kan inte åka dit en gång i veckan, jag kommer ju "zappa" ihjäl Pricken där inne. Hon lugnade mig återigen och sa att det är ingen fara.
Jag sansade mig och förklarade att jag blir ju knäpp, på riktigt, knäpp. Min hjärna orkar inget mer. Hon förstod och önskade att hon kunde säga när det ska sluta blöda, men det kunde hon ju naturligtvis inte!
Efter samtalet så lugnade jag mig lite och ringde jag till Frun. Vi kom fram till att avvakta med att ringa KK om det inte blir värre. Vi ska ju göra ett privat UL på tisdag, så vi väntar tills dess!

Kan vi få ha det bra snart? Kan jag få må bra snart? Kan jag få vara bekymmerlöst gravid snart?

Ovido - Quiz & Flashcards