Att bli mammor

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2012

Vecka 25, 24+1. MVC, sjukgymnast och U.A!

Av attblimammor - 15 augusti 2012 08:47

Ny vecka, igår! Hade hela dagen planerad så på kvällen fullkomligt kraschade jag. Och efter gårdagens heldagsaktiviteter, ligger jag nu nerbäddad i sängen med kuddar, dator och katterna!! Även fast jag inte gjorde så mycket mer än åka runt och sitta i bilen är jag helt kraschad idag... Så himla tråkigt!!  


Men iaf så är allt som det ska! Både jag och Pricken gick igenom MVC U.A= utan anmärkning. Mina värden är bra. Jag behöver inte äta järn och blodtrycket och blodvärde ser helt okej ut! Prickens hjärta låg på 136 slag  ! Jag/vi ligger mitt i "normal"kurvan, så jag är inte för tjock och inte för smal utan alldeles precis som jag ska vara!!
Tydligen är min blodgrupp A-Rh negativ, så jag får ta ett extra blodprov och får jag ett blodgruppspositivt barn måste jag få en spruta efter förlossningen. Verkade inte vara mer problematiskt än så, fast ändå nått som måste hållas koll på!
Vi ska få ett TUL (tillväxtultraljud) i vecka 32 samt en träff med en läkare för att kolla om det kan hända att mina diskar går sönder ännu mer under en vaginal förlossning. Risken är nog väldigt liten men det känns bra att få det riktigt bekräftat och det kunde inte vår BM eller sjukgymnast göra.
När vi träffar läkaren ska vi även få ett "kontrakt" att det inte ska "trugas" på en vanlig förlossning utan blir jag trött och är färdig, så ska det inte divideras nått, utan då ska det snittas! Tydligen så har dom som policy på vårat sjukhus att man ska följa ett "mönster" och stannar man upp eller det tar för lång tid, då blir det snitt. Men det känns skönt och få det "på papper" i alla fall!
Sen tog vi upp att vi vill verkligen INTE gå över tiden, då det hänt så mycket olyckor i vår närhet med barn som gått över tiden, men det kunde inte vår BM säga nått om. -Vissa barn behöver två veckor till att växa på sig!! Men nej, inte våran Prick!! H*n ska ut på utsatt datum. Jag vill inte chansa att något händer bara för h*n ska växa med några gram till! Ser allt bra ut den 3/12 så ska det sättas igång! Men men, vi får fortsätta prata om det.. Sen tror jag ju att det blir ett novemberbarn!


Efter BM va det dax för sjukgymnasten. O ja vad kan man säga? Jag är trasig och jag kommer vara trasig hela vägen fram. Jag måste lyssna på kroppen och sluta tjura på. Kan jag gå en kvart, så göra jag det, sen måste jag vila. Jag kan då inte bara tjura ihop och gå 30 minuter för då blir det som idag, krasch!
Fick några övningar så jag kan träna mina inre magmuskler och dom kändes bra, dock har jag tokont på höger sida idag, så jag hoppas verkligen det är "träningsvärk" av dom 4 maglyften jag gjorde igår... För det känns väldigt annorlunda   
Fick även tips att köpa kuddar och lägga mellan knäna och under magen för och hamna lite mer rakt när jag sover, så direkt efter sjukgymnasten åkte vill Ikea och köpte kuddar jag kan palla upp mig själv med. Så här efter första natten känns det absolut ingen skillnad, men det kan ju bero på gårdagens aktiviteter...
Hon skickade iaf en remiss till gravidvattengympa, så det ska jag börja med i september och det känns otroligt skönt!


Idag jobbar Frun (min fina underbara Fru som är det bästa jag har och som står ut med mig även när jag är en vansinnig hormonhäxa  ) första dagen, så nu börjar den stora prövningen för mig att vara hemma ensam utan att få ett psykbryt för jag blir uttråkad! Nackdelen med att vara "frisk" i huvudet är ju att huvudet vill göra saker men kroppen orkar inte.. 
Nån som vet nån bra serie jag kan fördjupa mig i? 
Har några böcker jag kan plöja igenom oxå men jag känner inte riktigt att jag har läsro i kroppen än..
Hur ska jag hitta ron i att vara hemma och ta hand m mig själv och Pricken?
Hur ska jag inte få ett bryt?
Hur ska jag inte bli hysterisk på Frun som kommer hem efter jobbet, trött och inte vill roa mig?
Hur ska jag behålla min mentala hälsa denna hösten?


Om man bortser från ovanstående frågeställningar så känns det som det börjar lösa sig.
Stora stenar släpper från magen och jag börjar kunna andas lite igen. Vattengympa fixad, ny bil fixad, Prickens rum är i startgroparna, FK har godkänt sjukskrivningen och läkartider är planerad! Så det är ganska mycket som håller på att lösa sig! 



Ny vecka = ny vikt!

26/3 Ruvardag 11, en dag efter första plusset, 58,2 kg
13/4 Vecka 7, 6+0, 59,4 kg
10/5 Vecka 11, 10+2, 60,4 kg
22/5 Vecka 13, 12+0, 60,3 kg
29/5 Vecka 14, 13+0, 61,6 kg
12/6 Vecka 16, 15+0, 62,1 kg
19/6 Vecka 17, 16+0, 62,5 kg
26/6 Vecka 18, 17+0, 63,0 kg
3/7 Vecka 19, 18+0, 64,4 kg
10/7 Vecka 20, 19+0, 65,0 kg
16/7 Vecka 21, 20+0, 67 kg
24/7 Vecka 22, 21+0, 68,4 kg
31/7 Vecka 23, 22+0, 66,3 kg minus 2,1 kg, hur gick det till?? Trasig våg!!
7/8 Vecka 24, 23+0, 68,3 kg, Så nu ligger vi på 10,1 kg viktökning med över hälften gjord, det måste vä vara ok ändå?!
14/8 Vecka 25, 24+1, 69,1 kg

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av attblimammor - 22 november 2012 19:49

Eftersom vår lilla son är här nu, så känns det som denna bloggen får gå i vila! Denna blogg har varit min/vår ventil genom hela bäbisgörandet och graviditeten och nu är ju lixom resultatet här.Nu börjar en helt annan resa, den livslånga      Om n...

Av attblimammor - 9 november 2012 22:47


4 veckor för tidigt kom han! Ture, vår fantastiskt underbare son!! Så älskad, så självklar, så underbar!       Just nu ligger vi på prematuren med honom. Han är fullt frisk men eftersom han är född i vecka 36+1 så får vi stanna några dagar ...

Av attblimammor - 6 november 2012 07:23


Herregud, ny vecka igen!! Och nu börjar räkningen bli lika förvirrande som i början. Vi är på vecka 37. Vi har fullgjort 36 veckor vilket betyder att det är 4 fulla veckor kvar tills bäbis ska komma ut, eller? Om 4 veckor har vi fullgjort 40 veckor, ...

Av attblimammor - 5 november 2012 07:56

Jag har det jobbigt, Frun har det jobbigt, allt är jobbigt!!Frun har det jobbigt med jobbet och lite avsmittade hormoner. Sen gör det väl sitt till att det är ganska nära nu. Man har nerverna lite utanpå kroppen.Jag har ont. Överallt, hela tiden! Jag...

Av attblimammor - 4 november 2012 10:35


En månad kvar.En månad till Umeås datum, 4 december.Mindre än en månad kvar enligt ULdatum, 3 december.Mycket mindre än en månad till mitt datum, 28 november.Lite mindre än en månad till fruns datum, 2 december.     Hur som helst är bäbis bar...

Ovido - Quiz & Flashcards