Att bli mammor

Direktlänk till inlägg 12 september 2012

Vecka 29, 28+1. Uppåttjack!!

Av attblimammor - 12 september 2012 12:41

Har en bra dag, en riktigt bra dag. En sån bra dag att jag väckte frun med frukost på sängen imorse!! Eftersom jag har en bra dag måste jag försöka sammanfatta lite vad som händer med mig, min kropp och lite runtomkring. Inte bara köra på samma gnäll som det har varit på bloggen dom senaste månaderna.


Med mig:
Huvudet är med!! Jag som alltid börjar bli låg vid den här tiden, känner mig faktiska ganska okej i huvudet. 
Jag är lugn. Otroligt lugn. Visst skäller jag på frun, blir hormonell och lite allmänt hysterisk, men det är mest dom dagarna jag inte fått sova för jag har ont, men dom bra dagarna är jag så otroligt lugn!! Så himla skönt!
Nojjar, men det är väl som vanligt med förstagångsgravida. Minsta lilla kramp, spänning, annorlunda känsla, så blir jag nojjig. Men jag får vara sån, har jag bestämt! Härom dagen kände jag inte Pricken på ett bra tag. Jag hinkade kallvatten, buffade på magen, la mig på sätt jag vet att Pricken inte tycker om, ja jag provade det mesta! Tillslut så varvar jag ner och börjar fundera, Pricken har levt rövare hela dagen, så h*n måste ju faktiskt få sova. Men det tog några timmar innan det blev livat igen!


Med kroppen:
Ja jag tjockar på mig! Ju större jag blir dessto mer ont får jag. Nätterna är oftast väldigt jobbiga. Jag kör lite på ett varannandag liv! Men så får det va.
Pga blandning av magen/diskbråcket/foglossning har jag fått modifierat eller gett upp vissa saker:
Ge upp att måla tånaglarna.
Raka benen görs bara vid yttersta panik när jag känner mig som en varulv, men det sjunger på sista versen nu.
Bikinilinjen görs lite "på känn".
Skor är oxå ett litet projekt.
Upp och ner ur soffan/sängen börjar bli lite krångligare än vad det va förr.
Blir lätt andfådd.
Fått blemmor i ansiktet.
Sammandragningar.
Trött.
Tappar hår.
Får fett hår, fort.
Törstig, hela tiden, dygnet runt.


Lite runtomkring:
Jag går på gravidvattengympa en gång i veckan. Remiss från sjukgymnasten. SKÖNT!!
Ska börja på gravidyoga i oktober. Ska bli spännande och se hur det kommer gå.
Har insett att dom "bästa" veckorna är förbi, så jag känner mig ganska otymplig, vilket gör att jag inte orkar gå på prommisar mm.
Prickens rum sniglar sig fram, vilket kommer sluta i att jag bli vansinnig.
Ommålning av dörrarna här hemma går inte heller som planerat, så där kommer det oxå komma ett bryt snart.
Katterna ska avänjas från sovrummet och det är lite stressande. Sen har jag en otroligt känslig fru som redan är hysterisk över katterna, vilket driver mig till vansinne. Katterna ska ut ur rummet, så dom inte kväver vårat barn. PUNKT SLUT!!
Att vara hemma är på gott och ont. Det går ju inte och planera så mycket eftersom jag inte vet vilka dagar som är bra dagar. Dom bra dagarna orkar jag ganska mycket och dom dåliga dagarna vill jag bara gräva ner mig. Men iaf så blir det ju dom bra dagarna som blir drabbade, för jag törs/vill ju inte planera så mycket eftersom jag inte vill avboka.. Tur att frun orkar "rasta" mig när hon slutar jobba!

Ja men nu tror jag att jag har täckt det mesta just nu, UTAN att måla min onddimma över det!!   
Hur mycket gnäll det än är, så är jag glad och tacksam över att vi ska få barn. 
Jag har vårat barn i min mage, vårt efterlängtade, älskade barn och hur illa jag än mår i kroppen eller knoppen, så är jag tacksam att vi är en av dom som faktiskt lyckats!   

 
 
Annie

Annie

12 september 2012 18:58

Ja, visst är det värt alla vedermödor? :)
Vatten är kanon! Vi var å bada med jobbet förra veckan och vilken befrielse det var att kunna röra sig utan att ha ont! Så simhallen kommer det bli mycket av så snart jag blivit av med min envisa förkylning. :)

http://bebis2012.wordpress.com

attblimammor

12 september 2012 20:47

Det är värt alla vedermödor :)
Här har dom en specialbassäng som är extra varm, så det är så otroligt skönt!! Ändå tills man kliver upp då det känns som man väger ett ton..

Vilken olycka ni är föjld med!! Jag hoppas ni får tid och ro och njuta av bäbis nu och att det får vara bra med olycka för er!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av attblimammor - 22 november 2012 19:49

Eftersom vår lilla son är här nu, så känns det som denna bloggen får gå i vila! Denna blogg har varit min/vår ventil genom hela bäbisgörandet och graviditeten och nu är ju lixom resultatet här.Nu börjar en helt annan resa, den livslånga      Om n...

Av attblimammor - 9 november 2012 22:47


4 veckor för tidigt kom han! Ture, vår fantastiskt underbare son!! Så älskad, så självklar, så underbar!       Just nu ligger vi på prematuren med honom. Han är fullt frisk men eftersom han är född i vecka 36+1 så får vi stanna några dagar ...

Av attblimammor - 6 november 2012 07:23


Herregud, ny vecka igen!! Och nu börjar räkningen bli lika förvirrande som i början. Vi är på vecka 37. Vi har fullgjort 36 veckor vilket betyder att det är 4 fulla veckor kvar tills bäbis ska komma ut, eller? Om 4 veckor har vi fullgjort 40 veckor, ...

Av attblimammor - 5 november 2012 07:56

Jag har det jobbigt, Frun har det jobbigt, allt är jobbigt!!Frun har det jobbigt med jobbet och lite avsmittade hormoner. Sen gör det väl sitt till att det är ganska nära nu. Man har nerverna lite utanpå kroppen.Jag har ont. Överallt, hela tiden! Jag...

Av attblimammor - 4 november 2012 10:35


En månad kvar.En månad till Umeås datum, 4 december.Mindre än en månad kvar enligt ULdatum, 3 december.Mycket mindre än en månad till mitt datum, 28 november.Lite mindre än en månad till fruns datum, 2 december.     Hur som helst är bäbis bar...

Ovido - Quiz & Flashcards